Zorg is in voortdurende beweging
De Heilige Familie wil tegemoet komen aan de noden van elk kind en bouwt hiervoor permanent verder aan haar zorgbeleid.
Het hele team levert daartoe enorme inspanningen, helaas is er vaak ontgoocheling en ontevredenheid.
Doordat remediëring vaak lijkt op dweilen met een open kraan is het noodzakelijk een zorgbeleid te voeren dat leerkrachten stimuleert en ondersteunt in het omgaan met verschillen. Dit betekent dat we ingaan op de onderwijsbehoeften van het kind vanuit het handelingsgericht werken.
Op deze wijze kan men stilaan een beleid uitbouwen waarin preventie centraal staat en waardoor continu gewerkt kan worden aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
Klasleerkracht als hoofdrolspeler en zorgcoördinator als zijn coach
Vanuit de moeilijkheden die hij ervaart, vraagt de klastitularis zich in de eerste plaats af hoe hij dat kind beter kan opvangen.
In een eerste fase signaleert de leerkracht aan de zorgcoördinator.
In overleg wordt de situatie bekeken en de te zetten stappen afgesproken.
Doordat de leerkracht de drijvende kracht is in het geheel en de zorgcoördinator fungeert als katalysator in het zorgproces, is het de bedoeling dat de zorgcoördinator van het coachen van leerkrachten zijn prioriteit maakt.
Handelingsgericht werken en een positief klasklimaat
Doordat het belangrijk is op het spoor te komen van de onderwijsbehoeften van elk kind, dringt een aanpak vanuit de handelingsgerichte diagnostiek zich op, waarin een grondige situatieanalyse vanuit een ruime beeldvorming de basis vormt.
De zorgcoördinator waakt over het welbevinden van alle leerkrachten door hen voldoende te ondersteunen in een handelingsgerichte aanpak van kinderen met specifieke noden. Een leerkracht die goed in zijn vel zit, zal ook het welbevinden van de kinderen bewaken waardoor beiden in een opwaartse spiraal terechtkomen. Op die manier wordt een positief klasklimaat gecreëerd waarin een kwaliteitsgericht onderwijs perfect kan gedijen.
De zorgwerking is gebaseerd
1. op 3 grote pijlers:
a. screenen
b. overleggen
c. handelingsgericht diagnosticeren en werken
2. op het niveau van de ontwikkeling van het kind, maar evenzeer op de input van de school
3. een goed voorbereid Mini-MDO en MDO waarbij alle participanten vooraf geïnformeerd worden, zodat iedereen zich kan oriënteren op de hulpvraag.
4. inspraak en samenwerking met ouders, omdat zij onze belangrijkste partners zijn.
5. een klastitularis die de hoofdrol speelt en een zorgcoördinator die zijn coach is.
6. de overtuiging dat opvolging een must is.
Het middel dat we daarvoor gebruiken is zorgcompas, een digitaal on-line volgsysteem
De Heilige Familie wil tegemoet komen aan de noden van elk kind en bouwt hiervoor permanent verder aan haar zorgbeleid.
Het hele team levert daartoe enorme inspanningen, helaas is er vaak ontgoocheling en ontevredenheid.
Doordat remediëring vaak lijkt op dweilen met een open kraan is het noodzakelijk een zorgbeleid te voeren dat leerkrachten stimuleert en ondersteunt in het omgaan met verschillen. Dit betekent dat we ingaan op de onderwijsbehoeften van het kind vanuit het handelingsgericht werken.
Op deze wijze kan men stilaan een beleid uitbouwen waarin preventie centraal staat en waardoor continu gewerkt kan worden aan het verbeteren van de kwaliteit van het onderwijs.
Klasleerkracht als hoofdrolspeler en zorgcoördinator als zijn coach
Vanuit de moeilijkheden die hij ervaart, vraagt de klastitularis zich in de eerste plaats af hoe hij dat kind beter kan opvangen.
In een eerste fase signaleert de leerkracht aan de zorgcoördinator.
In overleg wordt de situatie bekeken en de te zetten stappen afgesproken.
Doordat de leerkracht de drijvende kracht is in het geheel en de zorgcoördinator fungeert als katalysator in het zorgproces, is het de bedoeling dat de zorgcoördinator van het coachen van leerkrachten zijn prioriteit maakt.
Handelingsgericht werken en een positief klasklimaat
Doordat het belangrijk is op het spoor te komen van de onderwijsbehoeften van elk kind, dringt een aanpak vanuit de handelingsgerichte diagnostiek zich op, waarin een grondige situatieanalyse vanuit een ruime beeldvorming de basis vormt.
De zorgcoördinator waakt over het welbevinden van alle leerkrachten door hen voldoende te ondersteunen in een handelingsgerichte aanpak van kinderen met specifieke noden. Een leerkracht die goed in zijn vel zit, zal ook het welbevinden van de kinderen bewaken waardoor beiden in een opwaartse spiraal terechtkomen. Op die manier wordt een positief klasklimaat gecreëerd waarin een kwaliteitsgericht onderwijs perfect kan gedijen.
De zorgwerking is gebaseerd
1. op 3 grote pijlers:
a. screenen
b. overleggen
c. handelingsgericht diagnosticeren en werken
2. op het niveau van de ontwikkeling van het kind, maar evenzeer op de input van de school
3. een goed voorbereid Mini-MDO en MDO waarbij alle participanten vooraf geïnformeerd worden, zodat iedereen zich kan oriënteren op de hulpvraag.
4. inspraak en samenwerking met ouders, omdat zij onze belangrijkste partners zijn.
5. een klastitularis die de hoofdrol speelt en een zorgcoördinator die zijn coach is.
6. de overtuiging dat opvolging een must is.
Het middel dat we daarvoor gebruiken is zorgcompas, een digitaal on-line volgsysteem
Organisatie van het zorgbeleid :
De Gok-uren ( 51 lestijden), Gok+-uren ( 7 lestijden ), uren preventie ( 12 lestijden) en zorgcoördinatie-uren ( 6 lesuren ) worden integraal aangewend voor de realisatie van het zorg- en gokbeleid.
De Gok-uren ( 51 lestijden), Gok+-uren ( 7 lestijden ), uren preventie ( 12 lestijden) en zorgcoördinatie-uren ( 6 lesuren ) worden integraal aangewend voor de realisatie van het zorg- en gokbeleid.
Overleg :
Het zorg/gok-overleg ligt structureel vast en vindt wekelijks plaats voor de kleuter- en basisschool. Elke klastitularis overlegt met de gok-leerkracht-graadcollega over ondersteuning in de klas voor de volgende weken. Deze acties worden genoteerd in het weekschema. Op deze manier kunnen we de concrete realisatie van de Gok-pijlers in de klassen op de voet volgen.
• De klastitularis kan ook overleggen met de zorgcoördinator, de interne ondersteuner vanuit het OCB.
• Daarnaast wordt er 3 x per jaar een mini-Mdo met de zorgcoördinator/ Gok-leerkracht en klastitularis georganiseerd in de week voor het MDO met het CLB. Op dit mini-Mdo wordt besproken welke zorgen de school zelf kan dragen op basis van het volgsysteem en waarvoor de school extra hulp/know-how nodig heeft vanuit het CLB.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten